XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz
2004 İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
Malatya
ÖZET
Yeni bilgilere ulaşılması ile birlikte, eğitim ve öğretim alanında
kullanılan yöntemlerde de değişimler yaşanmıştır. Bir eğitim ve öğretim modeli
olan “Assure Modeli” düzenlenen öğretim
programlarının daha etkili, daha verimli ve daha çekici
olma endişesi taşıyan çalışmalar sırasında ortaya çıkmıştır.
Assure modeli, öğrenenlerin karakteristik özellikleri ve ulaşılmak
istenen öğretim hedefleri doğrultusunda uygun yöntemler, medya ve materyalleri
seçerek hazırlanan öğretim tasarımı modelidir. Assure modeli ile tasarlanan
öğretim programlarının sonunda en uygun yöntemleri, medyayı ve materyalleri
kullanılabilir ve öğrenenlerin yüksek öğrenme performansı göstermeleri
sağlanabilir. Yapılan analizler ve değerlendirmelerin en büyük amacı, imkanlar
dahilinde öğrenenlerin öğrenmek istedikleri gibi öğrenmesini sağlayarak,
öğrenenlerin öğretim programının hedef ve amaçlarına ulaşmalarını sağlamaktır.
Anahtar Kelimeler:Assure Modeli, Öğretim Tasarımı, Planlı Öğretim
ABSTRACT
The methods of education and
instruction are changed by discovering new information. Assure Model has been
constituted during studies in order to find a way for instructional design
purpose is more effective, more efficiency and more attractive.
The directions of Assure Model are characteristic
features of learners, getting stated objectives and selecting the best media
and materials for the instruction program. When assure model is used to design
the instructional program, learners will have the best performance. The main
goal to make analysis and evaluations is provide learners to learn by the
easiest way. Finally learners will get the stated objectives.
Key Words: Assure Model,
Instructional Design, Planned Instruction
ASSURE MODELİ İLE ÖĞRETİM TASARIMI VE ÖRNEK BİR UYGULAMA
Öğr. Grv. Ömer UYSAL
Yrd. Doç. Dr. Ayşen GÜRCAN
Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
ouysal@anadolu.edu.tr
1- GİRİŞ
Öğretim, genel anlamda öğrenenlere
belli konularda bilgi sahibi yapmayı amaçlamaktadır. Eğitim ise bilgilerin,
yaşam süreci içinde tekrar tekrar yapılanmasıdır. Kısaca öğretim; bilgi verme,
Eğitim ise; bilgi değişim sürecidir. Tanımlardan da anlaşılabileceği gibi
eğitim ve öğretim alanının da en önemli öğesi bilgidir. Öğrenenlere bilgi
kazanımı sağlayamayan bir eğitim ve öğretim programı geçerliliğini
kaybetmiştir. Eğitim ve öğretim alanının en önemli sorunlarından biri de öğrenenlere
bilginin hangi yöntemlerle kazandırılması gerektiğidir.
Öğretim programlarının istenilen
hedeflere ulaşmasını engelleyen en büyük sebep, öğretim tasarımının plansız bir
şekilde düzenlenmesidir. Plansız bir öğretim sürecinde, hem öğreten hem de
öğrenenler çok güç durumlar ve istenmeyen kötü sürprizler içinde
kalabilirler. Öğretim programının
başarıya ulaşması için, en önemli unsur, programın uygun bir yöntemle aşama
aşama planlama yapılarak, tasarlanmasıdır.
Yeni bilgilere ulaşılması ile
birlikte, eğitim ve öğretim alanında kullanılan yöntemlerde de değişimler
yaşanmıştır. Bir eğitim ve öğretim modeli olan “Assure Modeli” düzenlenen öğretim programlarının daha etkili,
daha verimli ve daha çekici olma endişesi taşıyan
çalışmalar sırasında ortaya çıkmıştır.
İngilizce bir kelime olan Assure,
sözlük anlamı olan güven vermek, garanti etmek, sağlamlaştırmak gibi anlamlar
taşımaktadır. Bu anlamlar, öğretim tasarım modeline verilebilecek gerçekten anlamlı eylemler olsa
da; Assure modeli, modeli oluşturan altı aşamanın baş harflerinin
birleştirilmesi ile isimlendirilmiştir. Birleşimin böylesine güzel bir sözcük
oluşturması, Assure modelinin yapısına, amacına ve onun ortaya çıkmasını
sağlayan endişeyi göstermesi bakımından isminin yanında, çok anlamlı bir simge oluşturmuştur. Assure
modeli ile tasarlanan öğretim programının güvenilirliği, sağlamlığı modelin
içeriğinden anlaşılacağı gibi, ismi ile de yansıtılmaktadır.
A: Analyze Learner = Öğrenenlerin(Hedef Kitle) Analizi
S: State
Objectives = Hedeflerin Belirlenmesi
S: Select Methods,
Media and Materials = Metot, Medya ve Materyallerin Seçilmesi
U: Utilize Media and Materials =
Medya ve Materyallerin Kullanılması
R: Required Learner
Participation = Öğrenenlerin Katılımı
E : Evaluate and Revise
= Değerlendirme ve Güncelleme
Assure modeli, öğrencilerimizin
karakteristik özelliklerine ve ulaşılmak istenen öğretim hedefleri
doğrultusunda uygun yöntemler, medya ve materyaller seçerek hazırlanan öğretim
tasarımı modelidir. Assure modeli ile tasarlanan öğretim programlarının sonunda
en uygun yöntemleri, medyayı ve materyalleri kullanılabilir ve öğrenenlerin
yüksek öğrenme performansı göstermeleri sağlanabilir. Yapılan analizler ve
değerlendirmelerin en büyük amacı, imkanlar dahilinde öğrenenlerin öğrenmek
istedikleri gibi öğrenmesini sağlayarak, öğrenenlerin öğretim programının hedef
ve amaçlarına ulaşmalarını sağlamaktır.
2- ASSURE MODELİ
Etkili ve verimli bir şekilde
materyal ve teknoloji kullanılmak isteniyorsa, sistemli bir planlama yapılmalıdır.
Assure modeli böylesine bir plan yapmak için en uygun yöntemdir.
Assure modeli ile öğrencilerimizin
karakteristik özellikleri ve ulaşılmak istenen öğretim hedefleri
değerlendirilerek öğretim programını hazırlanabilir. Bu değerlendirmeler
sonucunda en uygun materyali kullanılabilir ve öğrenenlerden en verimli geri
bildirimler alınabilir.
Öğrenenler, öğretim esnasında
araç-gereç ve materyalleri çok sık kullandıkları için, çok dikkatli bir
seçilmesi gerekir. Öğretim programı esnasında kullanılacak olan araç-gereç ve
materyaller hangi amaçlarla kullanılacak sorusu çok iyi yanıtlanmalıdır. Assure
modeli, öğrenenlerin öğrenme etkinliklerine katılmalarına büyük önem
vermektedir.
Öğretim programının tamamlanmasından
sonra, öğrenenlerin öğretim hedeflerine ne kadar ulaşabildikleri ölçülmeli ve
gözlemlenmelidir. Ayrıca öğretim süreci ve bu süreçteki aşamaların da
değerlendirilmesi gerekir. Yapılacak olan değerlendirmeler;
ü Kullanılan materyaller amacına uygun
mu?
ü Çalışmalara öğrenenler tarafından
aktif katılım sağlandı mı?
v.b. sorularına verilecek geçerli
yanıtlar ile bir sonraki aşamaya geçilecektir.
Öğrenme ve öğretme süreci belirtilen
aşamalarda sağlanacak ilerlemeler olarak düşünülebilir. Gagne(1985) bu
bölümleri, öğretim olayları olarak tanımlamıştır. Gagne’nin araştırmaları
öğretim programının etkili ve verimli tasarlanabilmesi için;
·
Öğrencilerin
ilgileri, yetenekleri,
·
Bu
özelliklere göre yeni materyaller sunulması,
·
Öğrenenlerin
pratik çalışmaları esnasında yapacakları geri beslemeler,
·
Öğrenilen
bilgi, davranış ve tutumların ölçülmesi ve
·
Öğrenenlerin
programa aktif katılmalarını sağlayan etkinliklerdir.
2.1- Öğrenenlerin Analizi
Planlamada ilk adım, öğrenenlerin
tanımlanmasıdır. Öğrenenler; öğrenci, stajyer, belli bir konuda yetiştirilecek
kursiyer olarak, hafta sonu kurslarına, sivil kulüplere veya gençlik gruplarına
katılmış olabilir. En uygun seviyede hedefler belirleyebilmek için, öğrenenleri
tanımak gerekir. Öğrenenler;
1-
Genel Karakteristik
·
Yaş
·
İş
·
Kültürel
·
Sosyoekonomik
etkenler v.b.
2-
Giriş Yeterlilikleri
·
Öğrenenlerin
başlangıç esnasındaki bilgi seviyeleri
·
Ön
gereksinim yetenekleri
·
Düşünme,
davranış yöntemi v.b.
3-
Öğrenme Biçimleri
·
Algılanabilir
tercihler ve dayanıklılık
·
Bilgi
işleme alışkanlıkları
·
Motivasyonu
etkileyen faktörler
·
Psikolojik
faktörler
2.2- Hedeflerin Belirlenmesi
İkinci adım net olarak hedefleri
belirlemeye çalışmaktır. Hedefler ders müfredat programına, konu ile ilgili
ders kitapları içerisinde belirtilen hedefler, öğretim görevlisi tarafından
uygun bir şekilde düzenlenir. Hedefler içerisinde, öğrencilerin öğretim
programının sonunda kazanacağı bilgiler, kazanacağı performans yetenekleri ve
bu yetenekleri hangi koşullar altında kazanabilecekleri belirtilmelidir.
Öğrenenlere kazandırılmak istenen davranışlar ölçülebilir ve gözlenebilir
olmalıdır. Öğretim programının getirileri, ABCD formatında belirtilmelidir.
A- Audience(Öğretim programına Katılanlar)
B- Behaviour(Davranışlar
ölçülebilir ve gözlenebilir olmalıdır)
C- Conditions(Kazanılan yetenekler hangi
Şartlarda tanımlanabilecek)
D- Degree(Kazanılan yeteneğin Derecesi:
zaman sınırlaması, doğruluk oranı v.b.)
Örnek:
Bu öğretim programının sonunda;
·
Öğrenenler,
Assure modelini tanımlayabilecek,
·
Assure
modelinin altı aşamasını sayabilecek,
·
Aşamaların
içeriklerini %80 doğruluk oranı ile belirtebilecek,
·
Assure
modeli ile 2 hafta içerisinde öğretim programı tasarlayabileceklerdir.
2.3- Yöntem, Medya ve Materyallerin Seçilmesi
Öğrenenlerin analizi tamamlandıktan
ve hedeflerin belirlenmesi ile öğretim programının başlangıç
noktası(katılımcıların ön bilgileri, yetenekleri, davranışları v.b.), ve bitiş
noktası(öğretim programı sonunda ulaşılacak hedefler) belirlenmiştir. Şimdiki
aşama, başlangıç ve bitiş noktaları arasındaki köprüyü kuracak yöntem, medya ve
materyallerin seçilmesidir. Bu yöntem için 3 seçenek vardır.
·
Hazır
olarak bulunan materyalleri kullanmak,
·
Hazır
olan materyallerin geliştirilmesi,
·
Yeni
materyaller tasarlanması.
2.4- Medya ve Materyallerin Kullanılması
Materyal seçiminden sonra, medyamızı
ve materyallerimizi öğretim programının hedeflerine ulaşmasını sağlayacak,
alıştırma ve uygulamaların nasıl uygulanacağını belirten bir yöntem
seçilmelidir. Öncelikle kolay ve somut uygulamalar ile (Dale’in yaşam konisinde
belirtildiği gibi) konuya ön yaklaşımlarda bulunulur. Daha sonra konu işlenmeye
başlanır. Konu işlenişi sırasında öğrencilerin aktif katılımlarını sağlayan
etkinlikler düzenlenmelidir.
Eşkenar üçgenin tanıtılması ile
ilgili konunun işleniş aşamaları aşağıdaki gibi düzenlenebilir. İşleniş
sırasında tanımlar sözlü anlatım yöntemi ile, konu hakkında yapılacak örnekler
bir projektör yardımı ile Powerpoint dosyası olarak ta sunulabilir. 3. adım
olan ön bilgilerin hatırlanması aşaması sırasında soru-cevap tekniği de
öğrencilerin aktif olarak derse katılmasını sağlayacak ve güdülenme
motivasyonlarını arttıracaktır. Anlatım sırasında örneklerin tekrar
çizilebilmesi ve çizilen üçgenlerin öğrenciler tarafından gerçek zamanlı takip
edilebilmesi için, bir pergel ve cetvel yardımı ile tebeşir ve kara tahta
araç-gereçleri de kullanılabilir.
Örnek Olay: Eşkenar üçgenin
tanıtılması(Gagne’nin 9 öğretim olayı ile düzenlenmiştir.)
1. Adım: Dikkat Çekme
Öğrencilere
bilgisayar ile çizilmiş çeşitli üçgen örnekleri gösterilir
2. Adım: Hedefi belirtme
“Eşkenar
üçgen nedir?” sorusu sorulur
3. Adım: Ön bilginin hatırlanması
Üçgenin
tanımı tekrar ettirilir
4. Adım: İçeriğin sunulması
Eşkenar
üçgenin tanımı yapılır
5. Adım: Öğrenmeyi yönlendirme
Eşkenar
üçgenin nasıl oluştuğu gösterilir
6. Adım: Alıştırma etkinliklerinin
yapılması
Öğrencilerden
5 farklı örnek hazırlamaları istenir
7. Adım: Dönüt sağlama
Bütün
örnekler kontrol edilir
8. Adım: Performans değerlendirme
Örnekler
notlandırılır
9. Adım: İlişkilendirme
Öğrencilere
karışık şekiller gösterilip, eşkenar üçgen olanları ayırt etmeleri istenir.
2.5- Öğrenenlerin katılımı
Öğretimin verimli olabilmesi için
öğrenenlerin programa aktif olarak katılmaları gerekir. Bunun için öğretenler
tarafından bir dizi öğrenme etkinlikleri yürütülür. Düzenlenen etkinlikler,
öğrenenlerin pratik yapmalarını sağlanmalı, bilgi ve yeteneklerini geliştirmeli
ve geri bildirim vermelidir.
İnsanlar uygulama yaparak
öğrendikleri bilgilerin %90’ı akılda kalıcı olmaktadır ve bu şekilde öğrenilen
bilgiler en uzun süre hafızada kalırlar. Bu sebeple öğrenenlerin derse aktif
şekilde katılmalarını sağlamak amacı ile öğrenme etkinlikleri düzenlenmelidir.
Bu etkinlikler aşağıdaki öğretim yöntemleri olabilir.
·
Tartışma
yöntemi
·
Buluş
yöntemi
·
Soru-cevap
yöntemi
·
Araştırma
projeleri
·
Bilgisayar
destekli öğretim(internet, uygulama programları, web tabanlı dersler)v.b.
Örneğimizde öğrenenlerin derse aktif
katılmalarına sağlayan aşamalar 2,3,6 ve 9. numaralı aşamalardır.
2. Adım: Hedefi belirtme
“Eşkenar
üçgen nedir?” sorusu sorulur
3. Adım: Ön bilginin hatırlanması
Üçgenin
tanımı tekrar ettirilir
6. Adım: Alıştırma etkinliklerinin
yapılması
Öğrencilerden
5 farklı örnek hazırlamaları istenir
9. Adım: İlişkilendirme
Öğrencilere
karışık şekiller gösterilip, eşkenar üçgen olanları ayırt etmeleri istenir.
Bu aşamalarda öğrenenler eşkenar
üçgen nedir sorusunu ön bilgileri ile yanıtlamaya çalışır, yeni örnekler
hazırlar ve bir dizi karışık şekiller arasından eşkenar üçgenleri belirlemeye
çalışır ve bu süreç içerisinde öğretim programına aktif olarak katılır.
2.6- Değerlendirme ve Güncelleme
Öğretim programının sonucunda,
düzenlenen öğretimin programının etkileri, verimliliği ve programa katılan
öğrencilerin öğrendikleri bilgilerin değerlendirilmesi gerekir. Genel bir
değerlendirme yapmak için, tüm öğretim sürecinin incelenmesi gereklidir.
Değerlendirme aşaması, aşağıdaki sorulara verilen yanıtlar ile yapılabilir.
ü Öğrenenler, öğretim programının
hedeflerine ulaştı mı?
ü Seçilen medya ve materyaller,
hedeflere ulaşılmasında öğrenenlere yardımcı oldu mu?
ü Tüm öğrenenler materyalleri amacına
uygun bir biçimde kullanabildi mi?
Nerede olursak olalım, ulaşmak
istediğimiz hedefler ile ulaştığımız gerçekler arasında bazı farklılıklar olacaktır. Bu farklılıkları
düzeltmek için, öğretim programını tekrar gözden geçirmeli, gerekli kısımları
tekrar düzenleyerek öğretim programını hedeflerimize ulaşma doğrultusunda
yeniden güncellemeliyiz.
3-AMERİKA’DA UYGULANAN ÖRNEK BİR ASSURE MODEL UYGULAMASI
Birleşik Devletlerde ilköğretim 5.
sınıfta okutulan “Toplumsal Çalışma Öğretimi” dersinin Assure modeli ile
planlanması incelenecektir. Bu program Catty Wittman tarafından şu anda Amerika
Birleşik Devletlerinde uygulanmaktadır.
Çeviren: Ömer UYSAL, Kaynak: personal.ecu.edu/clw1029/assurelesson.html
3.1- Öğrenenlerin Analizi
Hedef kitle, ilköğretimin 5.
sınıfında okuyan 10-11 yaş grubu arasındaki öğrencilerdir. Okul kırsal bir
alanda bulunmaktadır. Öğrencilerin çoğu orta sınıf bir ailenin çocuğudur. Sınıfın
yarıdan fazlasının bilgisayarı vardır. Öğrenciler, internette gezinti yapmaktan
ve bilgisayarda oyun oynamaktan çok zevk almaktadır. Öğrencilerin çoğunluğu
dersin hedeflerine ulaşmaktadır. Aralarından bir kaçı “gifted learner” olarak
tanımlanan süper öğrenci sınıfına girebilir. Öğrenciler hızlı adımlarla ve
eğlenceli etkinliklere katılarak öğrenmeyi tercih ederler. Öğrenciler grup
çalışmasından hoşlanıyor ve konunun derinlerine inmekten çok özet bilgiler ile
ilgileniyorlar. Derslerin sonunda, Latin Motto tarafından bulunan ve en iyi
çözüm seçilen “E Pluribus Unum” yönergesi ile öğrenciler farklı geçmişe sahip
birçok insanın, yeni bir devletin vatandaşı oldukları temel fikrini kabul
ederler.
3.2- Hedeflerin Belirlenmesi
Bu öğretim programı sonunda öğrenciler;
·
Batı
yarım kürede yaşayan insanların karakteristiklerini analiz edebilecek,
·
Birleşik
devletler, Kanada ve Latin Amerika’da geçmişte yaşamış veya şimdi yaşayan
toplulukların özelliklerini tanımlayabilecek,
·
Öğrenciler,
“Great American Melting Pot” denilen “Büyük Amerika eritme potası” adlı oyunu
America Rock CD’ni yükleyerek oynayabilecek,
·
Farklı
göçmen grupların yollarına devam etmesi için onlara yardım edecek aktivite
sayfalarını doldurabilecek,
·
Öğrenilen
yaşantılar hakkında tartışabileceklerdir.
3.3- Yöntem, Medya ve Materyallerin Seçilmesi
Yöntem:
Öğrenciler farklı öğretim
etkinliklerine katılacaklardır. Amerika Rock CD’si içerisindeki oyunu oynamak
için iki kişilik grup halinde çalışacaklardır. Aktivite sayfalarını dolduracak
ve topladıkları bilgileri analiz edeceklerdir. Öğrenciler son olarak, tüm
grupların katılacağı tartışmaya katılacak ve bilgi alış verişinde
bulunacaklardır.
Oyun içerisinde, göçmenlerin göç
tecrübelerini yaşayacak, ne kadar uzaklardan geldiklerini görecek ve çok büyük
özveride bulunduklarını anlayacaklardır.
Medya:
- America
Rock CD-ROM
Materyaller:
- “People
from many Lands” denilen “birçok ülkeden insanlar” adlı aktivite sayfası
- Kalemler
- America
Rock CD-ROM
- Bilgisayar
Laboratuarı
3.4- Medya ve Materyallerin Kullanılması
ü Sivri kalemler
ü Birçok ülkeden insanlar(People from
many Lands) aktivite sayfasını oluşturduğunuz 2 kişilik gruplara dağıtılması
ü America Rock CD’sini bilgisayara
yüklenmesi
ü Büyük Amerikan Eritme Potası oyununun
seçilmesi
ü Her bir gruba, bilgisayar verilmesi
ü Kalemlerin ve aktivite sayfalarının
dağıtılması
ü Grupların aşağıdaki konular hakkında
düşünmeleri için onları cesaretlendirin;
a- İlerlemeleri gereken yolu takip edin
ve gerekli yönlendirmeler sağlayın
b- Birleşik Devletlere hangi farklı
yöntemler ile gelinebilir?
c- Göçmenlerin Birleşik devletlere
geldiğinde ne bulmayı ümit ediyorlar?
ü Öğrencilerin oyun sırasında yardım
almalarını sağlayacak göç tarihi hakkındaki açıklamayı oyunun yardım menüsüne
yükleyin.
3.5- Öğrenenlerin katılımı
İlk aşamada iki öğrenciden oluşan
grup, bilgisayar oyunundan herhangi bir insan seçecek ve seçilen bu insan
Amerika’ya nasıl geldiğini açıklayacaktır. İkinci aşamada öğrenciler seçtikleri
insanın anlattığı göç hikayesini diğer öğrencilere anlatır. Üçüncü aşamada
farklı göçmen grupların yollarına devam etmesi için onlara yardım edecek
aktivite sayfalarını dolduracaklardır. Son aşama, oyunu bitirdikten sonra
başlayacaklardır. Öğrenciler, Amerika’ya gelen farklı göçmen grupları hakkında
America Rock CD’sinden topladıkları bilgileri tartışacaklar ve seçtikleri
örnekleri değerlendireceklerdir. Bu ders öğrencileri, Amerika’nın farklı
kültürler olduğu gerçeğini öğrenmelerini sağlar.
3.6- Değerlendirme ve Güncelleme
Öğrencilerin başarılarının
değerlendirilmesi öğretmenin; oyun oynama ve tartışma esnasında öğrencinin
performansına göre(%60) belirlenir. Doldurulmuş aktivite sayfasındaki notlar
da(%40) değerlendirmeye alınır.
Yöntem, Medya ve Materyallerin başarı
değerlendirmesi öğrenci reaksiyon formunu doldurmalarından sonra yapılır. Forum
Soruları:
Değerlendirme Soruları
|
Yanıtlar
|
||
1-
|
Bir çalışma arkadaşı ile
çalışmayı sevdin mi?
|
Evet( )
|
Hayır( )
|
2-
|
Çalışma arkadaşın öğrenmene
yardımcı oldu mu?
|
Evet( )
|
Hayır( )
|
3-
|
Etkinliklere tekrar
katılmak ister misin?
|
Evet( )
|
Hayır( )
|
4-
|
Büyük Amerikanın eritme
potası oyununu sevdin mi?
|
Evet( )
|
Hayır( )
|
4- ASSURE MODELİN AVANTAJLARI VE
DEZAVANTAJLARI
Hazırlanacak öğretim programının
başarılı olabilmesi, o öğretim programının ne kadar iyi planlandığına bağlıdır.
Assure model bu planı oluşturabilmek için kullanılan en etkili yöntemlerden
biridir. Aşamaları dikkatlice incelendiğinde, öğretimin en önemli
bileşenlerinin etkili ve verimli bir biçimde kullanmayı hedeflediği görülür. Bu
aşamalar üzerinde yapılacak çalışmalar ile yapılan plan; hem öğrenciler
üzerinde, hem de programı yürüten öğretim elemanına çok büyük avantajlar
sağlayacaktır. Bu avantajlardan bazıları;
J Öğretim programı önceden
programlandığı için öğrenciler ne öğreneceğini, öğretmenler ne anlatacağını
bilirler ve görevlerini et verimli şekilde yaparlar.
J En uygun ve verimli olacak öğretim
yöntemi, medya ve materyalinin seçilmesi sağlanır.
J Öğretim programına başlamadan önce
hedefler belirlenir, öğrencilerin belirlenen hedeflere ulaşmaları için, bu
hedefler doğrultusunda uygun yöntem medya ve materyaller kullanılır.
J Aktivite akışını devam ettirmek ve
öğretim süreci başlamadan önce materyallerin, çevrenin ve öğrencilerin
hazırlanması için harcanan geçiş zamanı en aza indirilir.
J Assure model ile öğretim yöntemleri,
medya ve materyaller daha etkili ve daha verimli olarak kullanılabilir.
J Eğitim sürecinin Assure modeli ile
planlanması gerçek öğrenme zamanını arttıracaktır.
J Assure modeli ile; öğrenci
katılımının planlanması, öğrencilerin aktif olarak derslere katılmalarını
sağlayacak ve böylece mükemmel öğrenme gerçekleşecektir.
J Assure modeli ile; öğrencilerin
başarısını ve öğretim için kullandığımız yöntem, medya ve materyallerin
değerlendirme sürecini planlarız ve öğretmenlerin öğrencileri, öğrencilerin
öğretmenleri değerlendirmesi ile kullandığımız yöntem, medya ve materyallerin
uygunluğunu kendimizi yansıtarak değerlendirmiş oluruz. Bu değerlendirme
sonucunda gereken aşamaları yeniden planlayarak güncelleriz.
Assure modelin çalışkan öğretmenler
için bir dezavantajı yoktur. İlla ki bir dezavantaj yazılması gerekiyorsa;
L Öğrettiğiniz her farklı konu için
Assure modelin tüm aşamalarını tekrar planlama yapmanız gerekmektedir. Bu süreç
ise zaman kaybına sebep olacaktır. Aynı öğretim programını bir başka öğrenci
grubuna anlatmak için de Assure modelin tüm aşamalarını yeniden planlamak
gerekmektedir. Dolayısı ile yeniden bir zaman kaybı yaşanacaktır, ancak
hazırlayacağımız bu yeni planın, öğretme-öğrenme süreci açısından değeri daha
büyük olacaktır.
5- SONUÇ
Belirtildiği gibi Assure modelin tek
dezavantajı planlama aşamasında harcanan zamandır. Evet gerçekten avantajın
olduğu her yerde bir dezavantaj vardır. Önemli olan avantajların ne kadar
yararlı, dezavantajların ise ne kadar zararsız olduğudur. Öğretmenlerin görevi,
görev isimlerinden de belli olduğu gibi öğretmektir. Etkili ve verimli bir
şekilde öğretmek için, yeni yöntemler aramaktır. Assure model de bu amaçla
aranıp, bulunanlar arasından en etkili ve verimli olanlardan bir tanesidir.
Dezavantaj olarak yazılan maddenin, uzun zaman sonrasında geri dönüp,
yetiştirdiğiniz ve bilgi ile donattığınız öğrencilere baktığınızda sadece
yazılmak için yazıldığı görmüş olacaksınız. Böylesine önemli avantajları
bulunan ve dezavantajı mantıklı düşünüldüğünde olmayan Assure modeli, öğretim
kalitesini arttıran ve yeteneklerin en verimli şekilde kullanılmasını sağlayan
öğretim modelidir. Bu yüzden öğretim kurumlarında yürütülen derslerin Assure
model ile planlanıp, öğretim alanındaki verimliliği yükseltmeliyiz.
6- KAYNAKÇA
1. Heinich, R., Molenda, M, Russell,
J. & Smaldino, S. (1999). Instructional Media and
Technologies for Learning, 6th Ed.
2.
http://www.math.metu.edu.tr/~eylem/Assure.htm ODTÜ web sitesi
3. Cathy Wittman,
personal.ecu.edu/clw1029/assurelesson.html web sitesi
4. Gagné, Robert M. 1985. The conditions of learning. 4th ed.
New York: Holt, Rinehart & Winston
5. http://pdc.cvc.edu/rs/files/IDAssure.doc web sitesi
6. Aziz H.(2003) A publication of the
Office of Information Technology
at Valencia
Community College
http://valencia.cc.fl.us/oit/articles/articles_detail.cfm?ID=45 web sitesi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder